Familia Omnia Mea

Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Lilla bus<3

Av Johanna Widoff - 6 maj 2009 09:33


 



http://libero.se/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=2171

Vecka 22

Barnet: Barnets sinnen mognar och utvecklas för varje dag. Det känner med sina händer över ansiktet och kroppen. Smaklökarna på tungan utvecklas. Ögonlocken är fortfarande slutna. Du kanske upplever att barnet är mest aktivt när du själv vilar. Det är vanligt att barnet vaggas till sömns när du rör dig. När barnet är fött kanske ni upplever att barnet har kvar sin egen dygnsrytm. Det kan ta ett par månader för den nyfödda att anpassa sig och ställa om sig till er sovrytm. Barnet har nu lite hår och nackvirveln syns tydligt. Dess hjärta slår ungefär dubbelt så fort som ditt. De små öronen är mjuka men färdigformade och det hör allt mer av sin omgivning. Många menar att barnet har en fömåga att minnas röster och speciella musikstycken om man spelar de ofta under graviditeten. Huden är fortfarande tunn och rödaktig på grund av de ytligt liggande blodkärlen och att det inte lagt på sig något underhudsfett än.

Mamman: Livmoderns övre kant når en bit ovanför naveln och det går att se utanpå magen när barnet rör sig.

http://www.pampers.se/sv_SE/pregnancy-calendar/week/22#your-baby

Ditt barn

Användbara ögonbryn. Precis som när man ska lösa ett klurigt mattetal, så kan barnet nu rynka på pannan/ögonbrynen. Barnet utvecklar nu ögonbryn som det verkligen kan använda! Dessa fina hårstrån, precis som håret på huvudet, har ännu inget pigment utan är alldeles vita. Ögonlocken är också fullt utvecklade, även om de förblir slutna till 28:e veckan.

Livmoder-workout. " Att slänga med armar och ben är kul!" Nu när armar och ben fått de rätta proportionerna (men inte den rätta storleken), vill han förstås använda de mycket energiskt - sparka, böja och slå med händerna. På tal om händer så täcker nu naglarna fingertopparna, precis som dina egna. Och de fortsätter att växa. Det är faktiskt så att du kanske behöver klippa naglarna på ditt barn direkt efter födseln, annars kan han eller hon riva sig själv.

Var beredd på fettlagring. Trots att ditt barn nu är mer än 20 centimeter så väger det inte särskilt mycket, cirka 370 gram. I detta stadium har barnet bara 1 procent kroppsfett. Men från och med nu kommer det att lägga sig till med flera lager fett vilka hjälper till att producera och behålla kroppstemperaturen. Det lilla barnets fett liknar det sorts fett som du själv lägger på dig under graviditeten. Det kallas brunt fett och omvandlas snabbt till energi för att hålla både dig och barnet i balans.


Din graviditet Välkommet andrum. Trots tillfälligt ont här och där är denna period av graviditeten rolig! Din mage har vuxit tillräckligt för att du ska känna att du verkligen är gravid och resten av omgivningen vet också om det. Men du är ännu inte så stor att du har problem med att resa dig ur stolen eller att knyta skorna. Ta vara på den här tiden!


 .


 Lilla bus är en vilde, en riktigt busig liten filur! Ibland tror jag verkligen att det kan synas när h*n sparkar och har sig där inne, det känns! <3 Härom natten (tiiiiiidig morgon) när jag vaknade och solen kan inte ha gått upp än kändes det riktigt lustigt. Istället för som när jag känner hur det puffas och knuffas "utåt" magen, kändes det istället som om någon gick bergsäkra gång innuti... Lite lustig känsla kan jag tala om!


Vi mår bra och vi växer. Jag känner av i vänstra höften pga ligamenten som luckras upp, men det är inte så farligt. Tror jag klarat mig riktigt bra från krämpor och annat som endel verkar få. *skönt* Jag mår bra, är lycklig och sprudlar av energi och känslor. Ja, känslorna springer väl iväg med mig lite ibland, åt olika håll olika tider... Men det är inget som jag inte vetat sen förut, att jag har mycket känslor! Sen att de ter sig på ett lite annat sätt nu, eller lite mer kanske... haha


Tror jag är snäll och go - inget monster med sprutande hormoner (men det får ni nog kolla med Älsklingen om det verkligen stämmer hihi) men det känns som det och han säger inte något särskillt om att jag är knäpp heller. <3 Min vackra kärlek jag är så glad att ha dig vid min sida,

du och jag min Älskling, det är så underbart! <3


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Widoff - 22 februari 2017 05:31

Hallå där ute. Jag kan inte sova. Jag vill och tänker så myckey. Här ekar det tyst. Jag saknar att skriva men ibland går luften ur. Motivationen tryter och jag saknar mening. Ja, i perioder är det tungt, mera grått och ingenting går ihop, alls, kan...

Av Johanna Widoff - 18 maj 2016 11:20

  Jag har tappat bort orden och inte skrivit nästan någonting alls på väldigt (för mig) länge. Jag saknar det. Jag älskar att skriva av så många anledningar och det är en av mina drömmar.   Världen är en stressig plats, nya val som ska fattas ö...

Av Johanna Widoff - 26 november 2015 22:41

När mina barn är ledsna, eller har ont, då blöder mitt hjärta. När det känns som att det onda de bär på gör dem tysta och ledsna och berövar dem glädjen som jag önskar dem, då gör det ont i hela mig. När jag känner att de brottas med känslor och t...

Av Johanna Widoff - 16 augusti 2015 23:56

När sommaren är slut och allting börjar om... När ljuset (och värmen falnar, för mörker och svala vindar... Jag välkomnar höstens friska luft, klara färger och varma filtar. (även om det för stunden verkar som att sommaren bestämt sig för att stann...

Av Johanna Widoff - 12 maj 2015 10:59

Alla mammor och bonusmammor, alla halva- och nya familjer. Alla barn med två hem. Alla barn med många vuxna omkring sig. Pappor mammor, extra vuxna, föräldrar, plast, "låtsas" (!?), bonus... Vad vi än kallar oss, så är vi här, där, av någon anledning...

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards