Familia Omnia Mea

Alla inlägg den 23 februari 2012

Av Johanna Widoff - 23 februari 2012 21:15

Vem bestämmer vem du ska vara?

Vem bestämmer hur du ska klä dig eller vad du ska tycka om att äta?

Vem bestämmer hur du ska se ut och vad du ska göra?

Vem bestämmer vad du ska tycka, hur du ska känna dig och hur du ska må?

Det gör DU!


 

"Ändra dina tankar och du ändrar din värld"

- Norman Vincent Peale (1898-1993)


Jag tror att vi gärna får för oss att andra styr och ställer i våra liv. Att någon annan får oss att känna eller må som vi gör, att någon annan tycker att vi ska se ut på ett visst sätt, eller ännu värre, att vi inte duger om vi inte ser ut på ett visst sätt, passar upp till en viss standard. Att vi inte duger om vi inte håller måttet.

Men vems mått är det vi går efter? Vilka ideal är det vi vill uppnå? Vad är det för vision vi har om livet? Oftast ganska orimliga och sneda...


Någonstans har vi alla en vision om vad livet är, vad det (ska) innehålla och vi har ideal bilder vi sätter upp för oss själva, mallar som man ska passa in i, göra efter och se ut som. Vi ska prestera, hinna med, vara överallt och ingenstans. Vi ska vara sexiga, snygga, vältränade och ha "lagom" kurvor (eller på rätt ställen?), vi ska ha fina hem, snygga kläder, rätt inredning och snälla barn, vi ska ha romantiska sambos och . . . så fortsätter det.

Behöver vi allt detta? Mår vi bättre om vi "får" det? Eller bidrar det bara till onödig stress?


Jag vet själv för jag är precis en sådan högpresterande person med orimliga krav på mig själv, sätter upp konstiga förväntningar, på mig själv, målar upp min lilla ideal bild och ska fixa och klara så mycket... Jag är ordningsam och analytisk, jag vill mycket, ha tid till mycket och vara mycket.


Ibland håller det. Ibland håller det inte. Och vad händer då när det inte håller? . . .


Jag är, tack vare min resa, väldigt medveten. Jag känner min kropp på djupet och känner av när jag "går igång" på fel saker, när den där orimligheten kommer smygande. Då gäller det att kunna vända på smeten och hålla tillbaka, stanna upp...

Tacksamhet. Närvaro. Tilltro till sin egen förmåga. Självkänsla. Egen värde.

Idag kan jag sänka kraven. Jag vet att jag duger och att jag räcker till! Det är viktigt att se och känna skillnaden på vad man gör för andra och vad man gör för sig själv, ibland är gränsen svår... Jag och andra och att ge av sig själv tar från ens inre - man måste fylla på också! Fylla på med sådant som "bara är för en själv", som är sådär lyckligt härligt, som ger vila och glädje och stärker ens inre.  Alla har olika saker, soliga promenader, träning, pyssel, musik, fika med vänner...



"Ändra dina tankar och du ändrar din värld" - Norman Vincent Peale (1898-1993)


"Du blir det du tänker" - Buddah




         

Sov gott och dröm så sött!

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards