Familia Omnia Mea

Alla inlägg den 25 maj 2012

Av Johanna Widoff - 25 maj 2012 21:50



Träna. Äta. Vila. Toppa. Forma. Svettas. Välja.


Fysik, psyke, huvud, hjärta och kropp. Välmående, styrka och humör.


Göra någonting som är roligt, som man mår bra av.

Göra någonting som utmanar, som stärker

- innifrån och ut.

Göra det med glädje!

Det är viktigt!


I perioder tränar jag, mycket, intensivt, varierat. Jag brinner, jag andas, jag älskar och lever. I perioder äter jag mer av det lite onyttiga. Oftast är detta helt olika perioder och sen är det lite .. " flum " där emellan också.. Jag har varit såå långt där nere så det inte alls var bra. Jag har också gått upp, och varit någonstans som inte heller var bra.
Det tar tid att bygga upp sig, liksom det tar tid att bryta ner sig. Jag har läst jag vet inte hur mycket om både det ena och andra, hört och sett både varianter och annat. Kortsiktigt, långsiktigt, quick fix och pepp...
Ta bort, lägg till, byt ut. Gör si. Gör inte så.


Alltid finns det något som fungerar på någon - jag tror tyvärr inte allt för mycket på så mycket av det just för att det är så mycket fram och tillbaka, så mycket upp och ner, eller ja, för snabbt ner kanske...
En sak som om något jag tror mer på är tänket kring GI.
Jag tror också på att se över vanor, vad man tycker om, trivs med och vad man vill uppnå. Målet är målet och resan är vägen som man också måste kunna vara stolt över och njuta av.

Vad måste jag göra för att ta mig dit jag vill komma?


Jag har fått kommentaren att "åh du är så duktig som äter sallad.." "du är så nyttig.." Går man ut och äter väljer man väl det man vill äta, det man är sugen på och det man tycker om?! Det är ju olika för alla, men jag älskar sallad, grönt och sådan mat som då kanske räknas som "nyttigare". Jag är inte så förtjust i pasta och ris, ännu mindre strips som allt för sällan är som de "ska" vara.

Bröd däremot, love it! Och det skulle jag heller aldrig byta ut! Lättsaltade chips är en såndär "gotte favorit", inte så att jag smäller i mig en påse på en kväll eller så! haha Men det skulle jag heller inte sluta äta, för jag tycker det är gott!

Det är viktigt tror jag att man inte plockar bort allt som man tycker om! Även om man kanske i vissa fall kan se över sina matvanor. Tex att man inte bör småäta hela tiden.. Eller att man varierar sin kost eller plockar in fler bra saker!

Mer grönsaker, mer fibrer, mer RÄTT FETT, för fett är viktigt för att bryta ner fett i kroppen. Socker däremot kan man spara till lördagar! (inte för att jag alltid gör det, men man borde kanske!)


Vardagsmotion är också ett tillägg som jag tror på, promenera, ta trappan, böj, sträck, gå, cykla, städa..! Speciellt nu när vår-sommaren är här! De är ju underbart! Det gör att man orkar mer, sover bättre, blir piggare och gladare. Vill man sedan till det slänga in några löppass, gym tider eller vad man nu går igång på så är ju det bara fantastiskt! ;)


 

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards