Familia Omnia Mea

Alla inlägg under mars 2013

Av Johanna Widoff - 26 mars 2013 08:41

Bilder säger mer än ord ;-)
Felicia och jag tog tåget till storstan i fredags för en mys helg tillsammans med världens bästa faster/svägerska. <3


I torsdags åt vi vofflor hos farmor och farfar och fredags morgonen var bara mys. Sen lämnade vi ett snö kallt Sandviken över helgen för ett sol och vårigt Stockholm :-)


Vi började med bus, mys och kortspel och blev bortskämda med god mat och trevligheter...
Lekparkslek i solen, vårblommor, soff mys, tunnelbana, Naturhistoriska museet, glass, Aqueria, fika i solen och ja, bara mys och ha det bra. :-D


Felicia är världens goaste finaste och mysigaste tjej!! Glad, frammåt, även om försiktig (tryggt!). Hon tar för sig men är inte "bossig" och är så himla klok charmig och härlig! Hon pratar och frågar, berättar och hittar på. Inför avresan packade hon sin lilma väska med sina små saker, sin lilla samling av magi och annat... Det kan hon sedan helt för sig själv plocka och dona med ;-)
På tået hem satt vi med en snäll farbror mitt över bordet som glatt mötte upp hennes lek och berättande.. Hon har en låtsas mobil och när hon ville visa upp sin mobil biljett och jag hejdade konduktören tog han det riktigt och hon blev sååå glad! :-) Att bli sedd gör så mycket och att även leken blir riktig ibland stärker och får barn att växa.


Felicia är lätt att ta med sig och jag är en otroligt stolt mamma som har så otroligt fantastiska tjejer!! Vi har lärt oss mycket tillsammans och utvecklas hela tiden i varandras samvaro <3


Nu Gävle lektion, solen skiner och jag har mina favoriter nära :-) I eftermiddag blir det promenad, handling och picknick mys i solen med fina vänner <3 Det är vardags lycka det!

Till middag har en specialbeställning gjorts och sen ska det bakas muffins till morgondagen... Tjing så länge

Av Johanna Widoff - 21 mars 2013 15:40

I'm no quitter, I'm a fighter!


Nerbäddad i soffan medan snön yr utanför som om det vore mitt i vintern... Jag har sett snödroppar och krokus, jag har doftat vår med spring i benen och vårjackorna har redan provats. Jag har njutit av barmark och bara väntat på grönskan... Vadå bakslag!? Omkull knuffad med ett slag i magen *pohh* Missnöjd.

Men jag klagar inte.. egentligen.. (bara lite)


Det har varit en tuff vecka med tidiga morgnar och sena kvällar. Vissa perioder flyter allt så himla smidigt, andra gånger tar det, helt klart, emot lite mer.. Jag skulle lägga mig och vila och satte igång en film.. som jag pausat och pausat för att göra allt annat som jag ska, behöver.. och så vidare. Som att pilla ordning CV och personligt brev samt skicka in det, ringa ett samtal eller två, kolla upp någonting som ska kollas upp, skriva lite på en uppgift, skicka in uppgift, skicka ett mail.. Ja sådant. Suck! Huvudvärk och alldeles trött matt. Blä - så vill jag inte vara!


Felicia är och busar hos Farmor och Farfar och var ledig från dagis. Bus hjärtat! Jag är så snål med barnvakts tider och vet att dem uppskattar det så mycket, både Felicia själv och farmor och farfar, så ibland får jag bjuda på det och passa på att göra annat själv. Dessutom var hon ledig från dagis då istället för en halv lång dag där och jag slipper stressa med hämtning och sådant, även om det är himlans mysigt! Min goa lilla skrutt! Jag var in till skolan i Gävle idag på förmiddagen för prov och lektion, det gick kanoners och kändes jätte bra!

Skippa lite press och dåligt samvete över att någonting inte blir gjort som och när det skulle.


Såå... fått lite ny (?) energi eller lyckats förtränga min trötthet lite efter ett långt härligt telefonsamtal med min insider <3 och sedan lite planer för helgen... MYS! Dessutom fått slutbetyg och omdömme på prov, vilket var i topp. Känns himlans fint det att ansträngning och allt verkligen lönar sig! Även om jag måste erkänna att vissa saker kommer enklare än andra och så rolig, spännande givande och lärorik som den här terminen har varit så ja, det gör liksom att det går lättare!!

Likaså omdömmet från praktiken blev strålande och nu har jag då anmält mig som vikarie där, vilket jag hoppas på nu! Massor av nya dörrar håller på att öppnas.


Nu ser jag fram emot en voffel kväll efter promenaden för att möta upp min lilla skruttis och sedan mys kväll tillsammans <3 Imorgon är vi lediga och sedan väntar en riktig mys helg med massor av skoj :-D Nästa vecka är det redan (!!!!) påsk och det ska bli härligt att pyssla baka och bara mysa med mina fantastiska tjejer!! Har två korta praktik pass kvar som jag tagit, bara för att jag trivs så himla bra och tycker det är så väldans roligt! :-D


Nu ska jag ut och lufta mig i snön! Tjingeling

Av Johanna Widoff - 18 mars 2013 21:29


Sanna kloka vackra ord som är värda att tänka på och bära med sig!

 


<3


  Nu är jag alldeles för trött för det här... Pluggat. Promenerat. Cyklat. Handlat. Skrivit prov. Lagat mat. Nattat barn. Pluggat mera...


Felicia är den goaste lilla flickan som finns <3 Tänk så fantastiskt det är när hon kryper upp i mitt knä, bara för att kramas. Eller kommer och tar min hand och jag får hålla hennes mjuka lilla varma hand i min. När hon ser mig djupt i ögonen med all den värme och kärlek en liten person kan besitta och när hon tar sin lilla hand för att smeka min kind. Eller när hon borrar in sig tätt intill mig i en omfamning och jag får snusa lite i hennes hår och hålla henne tätt i min famn...


Praktik och plugg byter av varandra. Det här blir en tuff vecka känns det som med prov x3 och uppgifter som ska lämnas in. Ibland är allting på en gång... Ett prov gjort idag, nästa imogon.. puh! Sen är en kurs avklarad och tre kvar... Har lite att göra och den här veckan kommer gå fort. Nu räknar vi ner dagarna till helgen då vi ska iväg på skoj Felicia och jag <3 Mys pys det weeiii! :-D


Skulle träffat vänner både idag och förra veckan, men just nu blir alla bara sjuka, så kan det vara ibland men nu får vi se till att krya på oss - saknar er mina fina vänner <3


Nu ska jag stänga ner och vila upp mig inför imorgon. En ny spännande rolig dag att se fram emot... :-D 


Av Johanna Widoff - 16 mars 2013 23:11



.. för att det bästa som finns är att se dig le och att vakna vid din sida gör mig varm inombords.
Din bubbliga energi, och allt som du vill berätta vill jag lyssna till och dela med dig. Alla dina busiga påhitt och livets alla äventyr vill jag följa dig längs.


Livet är fullt av ögonblick och varje ögonblick med dig är underbart, precis som du. Med ett leende på läpparna och stjärnstänk i dina bruna ögon. Med värme i ditt hjärta och en mjuk liten hand. Med mod och beslutsamhet, med nyfikenhet och vilja tar du dig an allt nytt som du möter. Min kloka lilla flicka, du är helt fantastisk och jag är så ofantligt stolt över dig! <3

 

Av Johanna Widoff - 15 mars 2013 16:48

 
 
 
Älskade barn, man går genom livet med måsten och begär
man vill och man önskar, när man borde stanna där man är
Ni växer så fort, och tiden är kort
jag vill ta vara på allt, ty snart är allt ett minne blott.
 
Var morgon solen stiger, vill jag dela den med dig
en gosig stund i sängen, där du kan vara nära mig
Jag ska smeka din kind och killas bara lite,
så att vi kan skratta och glömma bort
ifall vi skulle skyndat oss någonstans.
 
Varje dag ska du få höra hur glad jag är i dig
och hur bra du är, för att du är du
Jag ska uppmuntra dig att välja kläder och prova allt som du vill göra,
bara för att du kan, för att jag tror på dig
och sedan dela din glädje när du stolt
visar upp hur fin du är, och att du klarade det själv.
 
Vi kan hoppa över tvätten och låta disken stå, eller så får du vara den som är stor
och trycka på knappen alldeles själv, stå vid min sida och hjälpa till,
du växer och känner dig så stolt för att jag behöver dig, för att du får vara med
sen låter vi maskinen snurra, medan vi går ut och leker du och jag.
 
Tänk alla de dagarna, när det är du och jag
vi kan göra som vi vill och låta allting vara, just som det är.
Vill vi inte genast gå upp, så ligger vi kvar och busar i sängen
sedan lagar vi god frukost, innan vi hoppar i soffan och skrattar tills vi kiknar
 
Istället för att göra någonting som man borde,
går vi ut och ritar på gården, blåser såpbubblor eller cyklar iväg någonstans
bara för att vi kände för att göra det.

Jag ska träna på att inte genast säga nej åt något som du så gärna vill, ibland

och istället så myser vi ihop, åt din busiga idé
För jag vill ju ha dig vid min sida
och njuter varje gång som vi hjälps åt med någonting.
Blir så glad med dig, när din stolthet över allt du kan får hela dig att stråla.
 

När man har små vackra barn att ro om, som betyder allra mest i hela världen

så känns det som att alla val man gör kan skaka om en hel värld.
Istället för att känna oro över alla svåra val
ska jag hålla dig i min famn och berätta om hur allting var när du var liten liten
och hur mycket jag älskar dig, precis som du är.
 

Kom ihåg alla de här stunderna, när jag stoppat er i badet

och ni har lekt havet stormar..
Eller när vi smugit ut en sommar morgon och plockat blommor och klättrat på stenar
och de där varma kvällarna när vi cylkat till stranden för att bada, fastän vi kommit hem sent.
Minns alla gånger som snön har glittrat och vi pulsat runt i havet av små kristaller
innan vi gått in och värmt oss med varm choklad.
Jag bryr mig inte om något missat program på tv,
när jag får läsa sagor eller bygga kojor i sängen om kvällen tillsammans med er
för att sedan låta er somna i min famn.
 
Ni är de viktigaste i hela mitt liv och alla dagar vill jag dela med er
varje liten stund är viktig och jag vill inget hellre än att omge er med värme,
glädje och kärlek, där ni känner er trygga och betrodda.
 
Ni är den dyraste gåva som jag någonsin kunnat få i mitt liv
och den största av skatter som jag någonsin kunnat finna
Varje dag som jag delar med er är en rikedom
för med er får jag uppleva och lära mer än vad jag någonsin kunnat tro
Allt gott vill jag er och jag tror på att ni kan klara precis vad som helst
 
  
 
     
 


Av Johanna Widoff - 11 mars 2013 22:17

Whoop whoop, vilken måndag! :-D
Idag är jag på tankad med massor av må bra känslor, skratt, D-vitamin, endorfiner och annat rosa fluff. I'm back on track!

Nu när jag gått.mig varm i kläderna och både hittar och känner bättre kan jag kliva frsm och ta för mig mer. Jag som är så glsd framåt och vågar fråga.. :-) Idag skötte vi behandlings rummet och jag stod för provtagningen, det gick jätte bra med både nålar stick förberedelser och allt - stolt och jätte glad!
Sen föruom lite annan genomgång där inne samt kapillär prov på mig själv passade jag på att se på och vara med på lite annat håll på avdelningen. Spännande och något jag absolut kommer ta reda på mer om då det verkar så roligt! Ställde mig i serveringen och skötte köket själv varefter jag åt lite snabbt själv innan jag följde med på nästa innan jag hämtade hundarna och sedan våra fina tjejer <3 Det värmde gott det! Solskens promenad och annat fint.

Efter en god middag, nytt, fisk i ugn med purjo grädde citron och körsbärstomatet med en god sallad och ärtor (potatis till barnen) följt av lite mys och läggning hoppade jag i träningskläderna. Yeey!! Nu ligger jag nerbäddad och ska läsa lite bok innan jag släcker för en tidig morgon igen.

Träningen blev utfall och benböj med viktskiva (5kg), saxhopp med 1,5 kg vikt i vardera hand som uppvärmning, bålrotation m samma vikter, raka slag, kommer inte ihåg nsmnet på.mag övn... rygglyft, höftlyft och om jag kanske missade något... fördökte gå igenom kroppen iaf!

Imorgon mera tempo är planen!
Nu ska jag läsa min bok innan jag blir alldeles trött god natt

Av Johanna Widoff - 10 mars 2013 20:45

Så ska det låta spelar och sjunger på tv:n. Ganska mysigt. Jag älskar musik, men är nog lite snål med att lyssna ibland faktiskt...

Helgen har varit mysigt lugn och skön. Solig och fin. :-) Nu ser vi fram emot en ny vecka, det blir kul att gå tillbaka till praktiken och härligt att få hem hjärtebarnet <3 Har lite roligt att se fram emot och annars hoppas jag bara vi får tid att njuta av solen och att vara tillsammans, sådär som det ska vara.


Idag har jag funderat på både det ena och andra... Det här med att prioritera, göra val och känna efter vad som är rätt och bra. Just nu, eller i det långa loppet? Hittils nu under vinter-våren har mitt "allt sådant" svajat både åt ena och andra hållet. Det här med ork, motivation och tid spelar spratt och lyser ibland med sin frånvaro, eller infinner sig på tider som liksom.. inte passar. Man kan ju alltid komma med ursäkter, eller hur är det med det där?

Balans i tillvaron och att må bra - det är väl där man vill vara?! Men, det där är ju så olika för alla. Och för en själv också i olika stunder och perioder.


Jag vill vara stark, vill vara pigg och utvilad. Jag vill känna och vara i den där livsglädjen och kärleken. Jag vill prestera, ha kunskap. Jag vill vara på plats, finnas till hands och strävar frammåt. Jag vill finnas för andra och jag vill hitta och hålla fast i mig själv.

Det blir ju så klart lite mycket att få ihop allt samtidigt ibland! Inte för att man ska göra det samtidigt, men vilket ska man göra först och i vilken ordning ska man ta det sen?..


Träna är viktigt för mig, för både mitt inre välbefinnande och för mitt fysiska. Det är även sömn. Bra nyttig mat. Gott också. Att skratt mycket, med andra, och att spendera mycket tid med våra fina härliga barn, med familjen. Dessutom vill jag prestera bra i skolan, inte för prestationen i sig, utan för kunskapen och förståelsen det ger, kunna vara tillgänglig på jobb helst också... Sen kommer det där med hem och intressen också.. som väl får vara det som presteras bort mest i perioder.


Har inte orkat ta in några bilder från mobilen nu, men tog en bild idag på några av mina kokböcker... Leila bakar, en lite mindre kokbok med muffins på framsidan med lite av varje i (nyttigt bröd också förutom kakor och sådant), GI kokböcker och några tidningsurklipp med något fruktigt, bärigt och en fiskrätt...

Jag läser många olika bloggar (det syns i min länk lista om inte annat) där det blandas allt mellan träning, hälsa, raw food, GI, clean eating, söt bakning, familjeliv och massor av annat. Det jag vill komma till är väl det här med balansen mellan ytterligheter. Måste man välja, kan man båe ha kakan och äta den? :-)

Jag älskar att baka, äter inte allt själv, men just ATT BAKA älskar jag! (faktiskt är jag nog mer kräsen med vad av det jag äter och som faller mig i smaken av någon anledning...) Älskar däremot frukt, lax, fisk, sallader, grönsaker, nötter och allt sådant.. Men helt ärligt - det är DYRT att leva hälsosamt!!! Det är dyrare, svårare att hitta och till och med grädde (!!) är ju tydligen alldeles manipulerat nu. Vart är vi på väg egentligen?

Ska man nu behöva lägga ner en massa tid, kraft och efterforskningar på det också?! :-/


Felicia sover gott i sin säng efter en dag med bus skratt och tokerier. <3 Kramar i soffan till frukosten (min bestod av fruktsallad med apelsin, kiwi, jordgubbar, en halv banan, low card bröd med bladspenat, kalkon och kokt ägg samt grönt te - mums!) en promenad med hundarna lilla familjen tillsammans.. Hopp i sängen, skratt bus och matlagning - hemma lagade falafel och hummus med god sallad till. Felicia åt pyttipanna för det hade älsklingen köpt hem och hon ville ha det.. Men smakar duktigt gör hon gärna! :-)

Älsklingen ville på bandy dagen till ära och skruttis ville följa med... av någon anledning :p haha Så jag passade på att springa ut i solen för att ladda D-vitamin och endorfiner. Ljuvligt! Hittade krokusar och njöt av solen <3

Styrketräning och dusch sen kom mina älsklingar hem och jag fick mysa mer med mitt lilla hjärta!


Lånat en bok på bibliotetek som jag håller på att sluka hel. Länge sedan jag läste en bok bok så (blir ju bara barnens godnatt sagor och plugg litteratur annars nu) Låg halva natten och hunnit läsa några kapittel under dagen också. Mys härligt känns det verkligen!! Har några till som ligger på mitt "ny gamla" sängbord och bara väntar! Niice.


Ska försöka orka klottra ner någon del i en skoluppgift nu innan jag ska packa väskan och förbereda frukost och sådant till imorgon. Bra tips det, lägg fram kläder, packa väskan och förbered frukost och eventuell matlåda redan kvällen före! ;-)


Blev väl ett lite rörigt inlägg men så kan det väl få vara ibland, på kvällen... har ju tänkt på det här under dagen men inte satt mig och skrivit ner det som jag tänkte, just då, vilket påverkar hur det sedan blir..


God natt på er, hoppas att ni haft en fin helg!

Av Johanna Widoff - 9 mars 2013 20:20

Lördags kväll och mys i soffan <3
Solen har strålat hela dagen och vi har njutit av ledigheten hemma!

Felicia och jag tog det lugnt i morse, hade funderingar på en förmiddags promenad ner till biblioteket, men det var så skönt att inte stressa iväg!
Istället passade vi på att plocka och fixa här hemma, leka lite och baka muffins som Felicia så gärna ville... Och då ska man ju bjuda någon också så jag ringde en vän som gärna kom förbi med sin söta son :-) slutade med prat skratt lek och en mys lunch. Härligt spontant sådär.

Innan dem kom hann jag med att dra av golven med dammsugaren och hänga en tvätt, så lite nytta blev gjort :-P

När vännerna begav sig hemmåt promenerade skruttis och jag ut med hundarna i solen :-) lånade bok till mig och film till Felicia på biblioteket, bland annat (åkte hiss och pussades, för det måste man göra på stan!)...

Bjöd svärföräldrarna på muffins fika och lek varefter jag fick köra och det blev handling efter lite middags planering.
Lyxig lördags middag med mina kärlekar och när hjärtat somnat efter film och gos ska jag ge mig på den där träningen och lite endorfiner! :-)

Ibland är det svårt att få både ork tid och motivation att passa ihop och infinna sig! Men det är bara till att välja och prioritera, hitta de där möjligheterna som gömmer sig både här och där ;-)

bjuder på lite bilder här...

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards