Familia Omnia Mea

Alla inlägg den 12 september 2013

Av Johanna Widoff - 12 september 2013 01:24

Genom att välja sina tankar väljer man känslor. Genom att tillåta andra att påverka ens mående, eller vara stark i sig själv och veta skillnaden på det egna och andras, kan man välja att inte ta åt sig. Bara du bär nyckeln till din egen lycka!
Bara du kan förändra dig själv och ditt sätt att vara eller förhålla dig till, och där med förändra omgivningen, eller ditt synsätt på den, och därigenom, ditt liv.

Veckans andra nattpass, månadens femte. Hejja mig! Fortsätter det så här blir det ju nästan riktigt bra! ;-)
Idag hände ännu mera trevligt, förutom att ligga skönt i nya soffan, solskens promenad med världens bästa barn <3 planering och bra förberedelser, en trevlig jobbintervju och bokad första "prov träff" :-) och mera jobb sök på det.

Hösten levererar! Även om morgnarna är svala och disiga värmer solen än och färgerna som börjar sparka i träd och på marken är härligt uppiggande!

Kroppen diggar inte riktigt bristen på sömn, men nyfunna Celcius, för mig som inte dricker kaffe, hjälper! Sen är det väl en hel del vilja och inställning på det också!

Biblioteket är en bra grej, vilket har blivit mer välbesökt på sista tiden. Nu ska jag bara se till att få tid och ork till att doppa näsan i böckerna! :-)
Jag saknar verkligen skolan, mötena som sker där, uppgifter, litteratur och diskussioner som uppstår om olika ämnen och händelser. Ge mig högskola! (pluggis jag vet..)

Försöker lära mig nya saker och ändra vanor, vissa saker går bättre än annat. Socker suget minskar, träningen flyter för det mesta på bra, vilket känns i kroppen! Stark är vacker! Sen går det inte alltid att kombinera med nattjobb, i alla fall inte när sömnen blir för reducerad, måste lyssna på kroppen!

Hemma ska det bli lite förändringar också.. Sådant där som är bra att ha, men som inte kommer till nytta ska få bli bra för någon annan istället. Less is more, eller hur säger man?! Skönt att skala av, skapa rymd och utrymme. All se need is Love, right!? <3
Dessutom är det roligt att göra om! Kan man på köper göra någonting för någon annan är väl det bara positivt?! :-)

Jag strävar alltid efter utveckling, ny kunskap och nya lärdomar. Faller jag ser jag styrkan i att resa mig och blir det fel vill jag lära mig av det! Vet jag inte så frågar jag, hellre en gång för mycket än för lite. För Kunskap är inte tungt att bära!
Speciellt i förhållande till mig själv och i kontakten med andra är det extra viktigt med medvetenhet tycker jag. Förståelse för vad för signaler jag sänder ut och viljan av att se och förstå den man möter. Att läsa och dela erfarenheter eller pröva sig fram ärbra redskap! Liksom kommunikation, trygghet och att vara lyhörd.

Alla är olika och jag tror inte någon relation är den andra lik. Vi har alla våra egenheter och speciella egenskaper som gör oss till dem vi är. Det är okej att vara, och tycka olika, så länge det finns respekt och förståelse för det.

Något som bekymrar mig mer eller mindre under olika perioder är förändrarollen och kontakten med våra barn. För många råder delade meningar om respekt, roller och gränser, men vad som är viktigt och inte får glömmas eller förskingras är känslan hos barnen och deras rätt!
Som vuxen är det lätt att glömma gränsen mellan sina egna behov och sina barns, ensegna känslor i en situation och att bbarnen kan uppleva någonting helt annat. Vill vi ha respekt och förståelse från barnens sida, är det precis vad vi måste visa dem!

För ett barn med skilda föräldrar, i synnerhet om där föreligger konflikt mellan hemmen, blir allt detta än mer påtagligt! För här tillkommer barnets vilja att vara till lags emot sina närstående och konflikten som uppstår när de vuxna tycker olika och agerar ut detta tydligt inför barnet så att denne måste ta ställning, för eller emot någon. Detta gör att barnet hamnar i en skuldfälla och nästan måste "svika" någon, sig själv inte minst. Tycker man om och älskar någon så mycket vill man ju inte såra denne genom att tycka olika eller säga emot. Ett starkt behov vi har är gemenskap och det får vi till stor del genom att känna samhörighet, att vi delar något.
Viktigt att tänka på och viktigt att vara medveten om i kommunikation och agerande.

Utvecklar detta vid annat tillfälle när jag inte är så seg i kolan . ;-p
God natt

Känslan i höst solen tillsammans med världens finaste flickor <3 mina tjejer <3

Jordens mest dyrbara skatt <3 the blessing off being your mom is the most wonderfull thing!

Citron lime, riktigt Nice smak!!

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards