Familia Omnia Mea

Alla inlägg under september 2013

Av Johanna Widoff - 3 september 2013 22:02

Kyliga höst morgnar med daggvått gräs. Klara dagar med sol som ännu värmer.
Tankar, drömmar, förhoppningar... Pluggar teori och planerar inför hösten. Läser om självkänsla och jobbar med mig själv, att må bra och hur man tänker om sig själv och andra.
Läser om barn, relationer och respekt. Är det barnens respekt mot vuxna som inte alltid finns, eller de vuxna som missar vikten av att visa respekt för barnen, och därmed undanhåller vikten av detta för dem...

Hur pratar vi egentligen med och om våra barn, är vi tillräckligt duktiga på att se och möta dem, i deras känslor, där dem är!? Vad sänder det vi säger och visar för signaler och vad skapar det i sin tur för reaktioner och relationer, mellan barn och vuxna...
Viktiga och intressanta frågor och tankar jag avser fördjupa mig i!

En bild jag har, eller en tanke, är att jag tycker det är viktigt med hälsa, att må bra. Frisk luft, rörelse och fantasi eller skapande i någon form. Jag tycker att man varje dag ska försöka vara ute minst en timme, sammanhängande. Lägger till det där sammanhängande, eftersom vi dels har hund och det dels blir en del längre eller kortare transport sträckor. Jag vill genom det må bra själv, dela eller lära dessa vanor och värderingar till barnen, så att även dem ska må bra!
Barnen gör inte som vi säger, dem gör som vi gör! :-)

Förutom att jag i veckan gått och cyklat en del "transportering" har det blivit styrketräning (yeeyh!!) och lek i skogen.
Efter dagis har Felicia och jag stannat till och plockat blåbär, klättrat på stenar och låtit fantasin ta oss på spännande äventyr. En trevlig omväxling mot lekparker och färdiga leksaker!
Vi satt en lång stund tillsammans och fikade på några stenar, bara skrattade och hade det härligt i höst solen. Sen balanserade vi oss fram och lät fantasin ta oss med... Underbart uppfriskande!
För mig känns det viktigt att vara närvarande, lyssna, vara delaktig och stanna i nuet så mycket man kan. Felicia är så stor redan och jag vet hur fort det går.. Jag vill ta vara på allt! <3

Det har blivit en del jobb sök och fix med sådant, förlängningen på landstinget är klar och jag tar så många pass jag kan..

Nu ser jag fram emot lite roliga aktiviteter som kommer framöver, efterlängtade besök och traditioner som hålls vid:-)
Planerar för att få ihop träning och annat i tillvaron och känner att livet är riktigt härligt och bra!
Bitarna faller på plats och grunden är stadig. Det är mycket som jag vill, men det betyder inte att jag inte kan njuta och vara tacksam i det som redan är :-)

Nu ska jag läsa vidare. Dela gärna dina tankar med mig ;-)

Med familjen i en nästan magisk skog.. Bland troll grottor, skatter och äventyr...

Älskade skogsälvan <3

När morgonen stilla gryr... Som ett andetag, en dröm, ett vackert ögonblick.

Du och jag mitt gullehjärta <3 Du är så vacker och klok! Jag är så stolt över att få vara din mamma och så ofantligt glad att jag får dela så mycket med dig<3

Kloka fina hundisen som är så go <3

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards