Familia Omnia Mea

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

när längtan stillas och väcks på nytt

Av Johanna Widoff - 11 oktober 2013 00:08

Jag har, så länge jag kan minnas, alltid älskat djur och försökt på alla sätt omge mig av de. Köpte en kanin för egna sparpengar när jag var omkring 10, byggde hinder, fixade bur osv. Cyklade ca 4km enkel väg, för att spendera sommarlovsdagar och andra stunder på en 4H gård... Hundvaktat åt vänner till familjen..

Den största längtan var alltid en hund (och, eller en hel gård egentligen med höns get kaniner kor? HÄSTAR! ....) och vi hade tur med våran fina, goa, kloka (envisa!) Ronja!
I perioder har jag haft turen att få följa med till stallet eller själv rida (islandshästar främst), vilket alltid ger en enorm glädje! Med tjejerna har jag också en ambition om att omge dem med samma glädje och livsrikedom som jag anser att djurens närvaro ger. Empati förståelse kärlek glädje närhet omtanke och mycket mer!
Det är inte alltid så lätt att få ihop, men jag har nu börjat lära känna och få kontakt med någon som kanske kan besanna detta på flera sätt..
Hjärtebarnet och jag gick härom året på ridskola tillsammans, eller ja, jag var där med henne, hon fick rida. Tyvärr gjorde yttre omständigheter så vi inte kunde fortsätta detta, fastän vi båda tyckte mycket om det...

Men NU tror jag något än mycket bättre kan komma..! Jag hjälpte till med hästar för någon vecka sen och tidigare i veckan var det dags igen. Förena nytta med nöje!
Dels fick jag fotografera, dessutom fick jag pyssla om hästarna och rida ut. Ren och skär lycka!
Uteritt i vacker höst skog med en otroligt duktig tjej som lärde mig massor av nytt, liksom fina Bellman (hästen) gjorde! (dagarna efter nu har det dock känts av lite!)

Slingrande stigar, skumpig trav (tecknik träna!) och galopp som att rida på vågor... Det känns att det var ett tag sedan (inte precis som att jag sitter upp när tjejerna vill på ponnyridning!) men känslan finns kvar. Så nu hoppas jag på fler tillfällen och mycket tid med Hästar, djur och trevliga härliga människor med.

En varm vacker höst har vi haft, men idag kändes det sådär härligt höst ruggigt. Regn gråmulet och kyligt! Hindrade inte mig, som njöt riktigt av en morgon pw och senare en omväg på cykeln för att få ihop några kilometer. Medan tjejerna lekte i skolan och på dagis trampade jag alltså ute i regnet, pyssel fixade lite hemma (snickerskakor i frysen och två plåtar torkade äpplen). Ska tigga frys plats hos svärföräldrarna så kokar jag mer äppelmos.
I år vart det väldigt rikt med fina äpplen! Baka baka goda kaka!!

Längtar redan efter att få börja med jul bak, godis och annat mys plock!
Köpt på mig ljus och hittat härliga ljusstakar/lyktor o år som pryder både fönster, bord och öppenspis. Funderar över julklappar, som jag tycker tanken bakom är viktig. Jag vill inte ge för att någon ska få något, jag vill ge, från mig, till den som är viktig för mig! Det betyder något, en gåva med hjärtat.


Hur gör man för att må bra? Man tar hand om sig själv! Tar sig tid för sådant man tycker om att göra, omger sig med dem som får en att skratta och känna kärlek. Man äter bra (God) mat, tränar sig både psykiskt och fysiskt och är sann mot sig själv och sina värderingar.

När det kommer till träning så är jag till vardags (och annars) aktiv av mig själv (glad så att inte ha bil). Men hemma träning känns just nu inte så upplyftande. Kört två pass den här veckan i alla fall (hejja mig!?) plus att jag sprungit mm. Ska försöka satsa på nya redskap och tyngder för variation, samt utbyggnad av repertoaren på passen. Jag skulle så gärna ha valmöjligheten simma, gymma eller gå på svettiga peppiga grupp pass!
När kroppen känns återhäntad efter natten blir det tränings dvd för lite ny pepp!!

Helgen som var spenderades i huvudstaden med skruttis, svärföräldrarna och svägerskan med sambo. Trevligt härligt och kul! Underbara barn, lekparkernas lekpark och mycket annat.

Tyvärr känns detta mest som ett rabblande babblande... Det är lite skönt det med ibland måste jag väl säga. Bara skriva det som kommer, som känns och är. Så får det vara ibland, just bara i sin enkelhet.

Vad drömmer du om? Vad har du för mål? Var står du nu och var vill du vara... Imorgon? Vid jul? Nästa år?
Lever du det liv Du vill leva, är du den person Du vill vara med dina medmänniskor?


Nu på hösten när inte bara färger och frisk luft lyfter mina vingar, kommer även mörker lite kyla och mys känslor.. Vilket faktiskt får även mig att dra ner på tempot och uppskatta en bra serie eller film att kura till immjuka soffan bland filtar och kuddar.
serier/program jag gillar;
Hela Sverige bakar (så klart!) jag måste hitta någon som vill äta allt jag vill baka, får ju inte plats i frysen!
Halvvägs till himlen...
Greys anatomy, en serie som liksom fastnat.
New Girl är roligt
Glee, härliga sånger, mycket glädje och fina budskap... Sann romantiker som jag är - snyft skratt och fina slut ska det vara. Tråkigt är dock att en av huvudkaraktärerna gått bort...
Plus för de man kan se på play kanaler "när man vill". Jag och tv tider passar inte ( glömmer antingen dagen/tiden eller har annat för stunden viktigare än att se på tv) Fixar inte att bara ligga en hel dag, måste röra på mig, då mår jag bra!

Hösten bjuder också till, nu när vi inte härjar ute riktigt lika mycket, mer tid vid pysselbordet. Kliet i fingrarna får tillfredsställas med både det ena och andra!
Spindelnät, spindlar, målarfärg, skapande av figurer och första testet med decopage... Ska snart plocka upp några av mina "större" projekt som jag bara väntat få påbörja.
I want more! Trots det stora utbud jag byggt upp under en tid är det lite som behöver kompletteras... 

Näe nu har jag svammlat färdigt för stunden! Haha Lite pyssel och bak tips eller rolig träning kanske ska få delas här snart?!


Så följer några bilder från senaste veckan.. 


För att leken är något av det viktigaste i vår utveckling och för att man genom den har så mycket att vinna och glädjas med. Låt barnen leka! Låt dem leka och uppmuntra till lek! Låt leken blomstra växa och sträcka ut, följa med och alltid vara en levande del av tillvaron!




För att jag njuter så av höstens alla vackra färger, där träden står i lågor och i kylan sprider sådan värme.



Några av favorit bilderna från stunden med hästarna; här Spinner, Bellman och shettisarna Miko och Sputnik. Snälla kloka hästar Alla fyra! Mer tid tillsammans önskas!



På powerwalk <3


För att det är så det är! Familjen är mer och större än syskon och föräldrar, mor-, farföräldrar och släkt som, om hur viktig den än är, ändå inte når samma höjder som de man väljer att leva med och spendera varje dag tillsammans med... Sen kan så klart även dessa båda vara samma. Jag älskar er, ni är så viktiga för mig och jag är så otroligt glad och tacksam över att få vara en del av era liv!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Widoff - 22 februari 2017 05:31

Hallå där ute. Jag kan inte sova. Jag vill och tänker så myckey. Här ekar det tyst. Jag saknar att skriva men ibland går luften ur. Motivationen tryter och jag saknar mening. Ja, i perioder är det tungt, mera grått och ingenting går ihop, alls, kan...

Av Johanna Widoff - 18 maj 2016 11:20

  Jag har tappat bort orden och inte skrivit nästan någonting alls på väldigt (för mig) länge. Jag saknar det. Jag älskar att skriva av så många anledningar och det är en av mina drömmar.   Världen är en stressig plats, nya val som ska fattas ö...

Av Johanna Widoff - 26 november 2015 22:41

När mina barn är ledsna, eller har ont, då blöder mitt hjärta. När det känns som att det onda de bär på gör dem tysta och ledsna och berövar dem glädjen som jag önskar dem, då gör det ont i hela mig. När jag känner att de brottas med känslor och t...

Av Johanna Widoff - 16 augusti 2015 23:56

När sommaren är slut och allting börjar om... När ljuset (och värmen falnar, för mörker och svala vindar... Jag välkomnar höstens friska luft, klara färger och varma filtar. (även om det för stunden verkar som att sommaren bestämt sig för att stann...

Av Johanna Widoff - 12 maj 2015 10:59

Alla mammor och bonusmammor, alla halva- och nya familjer. Alla barn med två hem. Alla barn med många vuxna omkring sig. Pappor mammor, extra vuxna, föräldrar, plast, "låtsas" (!?), bonus... Vad vi än kallar oss, så är vi här, där, av någon anledning...

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards