Familia Omnia Mea

Alla inlägg den 6 november 2013

Av Johanna Widoff - 6 november 2013 16:16

Finding home all over again. Finding myself reborn.

Finding my heart, my happy place.

 


Jag trivs i köket. Där har jag mina träningsredskap, och lite utrymme, där kan jag skapa och exprementera. Där möts och delar man så mycket. Liksom kärnan som när och skapar, där man möts och samlas...


Det har bakats mycket senaste tiden. Jag har tagit tag i träningen, igen. (happy) Utan träning strejkar hela mitt jag. Tabata är verkligen super!! Poppig musik, hög puls och starka muskler ;) Jag blir lyckligare när jag tränar! (och bakar, skrattar, kramas och viktigast, har mina vackra fantastiska flickor hos mig). 


Den här veckan har varit en bra träningsvecka. Energin är tillbaka! Till motsatsen förra, jag blir tokig, hela kroppen skriker och jag blir sur, när jag inte tränar. När jag glömmer att prioritera mig och träning. När jag glömmer hur skönt det är och jag låtsas att tiden inte räcker till - för det gör den ju egentligen! Finns många snabba pass man kan köra på under 30 min och bli riktigt svettig av!

Vardags motion, frisk luft med mycket tid ute och promenader, gärna långa riktigt snabba, som tillägg till styrketräningen och en löprunda emellanåt (blir lite färre sådana nu då jag inte har riktigt bra kläder för höst och vinterlöpning... tyvärr).

Har lite tankar om vad jag vill införskaffa för att kunna få ut ytterligare lite av hemmaträningen. Men vi får se när det blir. Man vill ju så mycket! ;) 3 kg hantlar och 5 kg viktskiva samt vrist vikter 'a 1,5 kg, rockring, stol och yogamattor kommer man ganska långt med. Och den egna kroppstyngden inte minst!! Musik på det och en stark vilja!


Jag vill få med familjen på noterna och uppmuntra de till samma hälsosamma val och tankar. Lära barnen redan från början om den positiva inverkan träning (eller rörelse i alla fall) har på hela livet. (sömnen, humöret, ork, styrka, gemenskap, GLÄDJE mm mm.) 


Dessutom har jag plockat fram lite av mina pysselsaker. Har ju ett rum till tjejerna och mig med massor av olika hitte på saker. Sen har jag lite smått som jag köpt hem, till mig. Sådant små pyssel, målningar och annat som bara jag får göra. Det ger näring åt min själ. Det mår jag bra av att gräva ner mig i, hellre än något tv program som brusar på tvn. Plockat fram någon bok också som jag hoppas kunna börja läsa i. Men jag läser verkligen bara i perioder, vilket är synd, för det är en förundrande värld!


Veckan har bjudit på nya, goda, maträtter. Äntligen! Ibland känns det som att det bara blir mest sam samma. Nya smaker, rätter och olika slags mat vill jag ha! Men gärna lite enklare ändå och inte hur tidskrävande som helst... Idag gjorde jag piroger... haha Ganska så pyssligt och många moment. (bara hoppas det blir gott nu också!

Gjorde även en ny fiskrätt, som garanterat kommer göras fler gånger, så gott!


Det blir mest nattjobb nu. Pendlingen går bra. För det mesta hinner jag ju lägga barnen innan, vilket känns jätte viktigt <3 Så kommer jag hem till frukost och morgonfix, hinner vara med på båda och ändå inte hämta speciellt sent. Win win! Men, stort men. Kroppen gillar det inte. Vara vaken ett dygn tycker inte kroppen om, även om det att vara vaken faktiskt går bra, långt bättre än vad jag trott förut (men jag är en morgon människa, jag vill och behöver och måste ha ljus!) Så kroppen vill liksom inte sova på dagen. Illa!

Lägger mig, blundar och det är så skönt, för somna gör jag så klart! Men sen.. då vaknar jag bara, flera gånger, kroppen vill upp! Att inte sova, vila och få den återhämtningen sömnen ger sliter så klart, i huvudet också. Att sova är viktigt - sov sov sov!!!

Kommer in i jobbet allt mer, även om jag får hatta runt mellan avdelningar och inte riktigt "blir hemma" någonstans. Men med rätt inställning och min vilja att lära och att vara öppen, så löser sig det mesta och blir bra ändå.


Mer en annan dag...


Tänk vilken lycka

i att ha fler som älskar mig,

som bryr sig om mig,

fler som finns där för mig,

som ser mig!


Tänk vilken lycka

att ha fler som vill mitt bästa

som vill skämma bort mig ibland

som vill komma på uppvisningar och avslutningar!


Tänk vilken lycka

att alltid ha någon att vända sig till

att ha någon som kan något om annat

att se en bättre del av världen

att lära sig öppna sitt hjärta för andra

för alla är olika

och det är bra

för då kan vi så många olika saker.

 

 

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards