Familia Omnia Mea

Alla inlägg den 12 november 2013

Av Johanna Widoff - 12 november 2013 05:45

Vad brinner du för? Var finner du din motivation? Vad triggar och peppar dig?

Eftersom det är så individuellt vad man har som morot och drivkraft är det viktigt att stanna upp och se till sig själv! Inte bara stressa på i någon annans fotspår eller ta något som låter bra, för det håller ju inte i längden. Och din hälsa är ett långtids projekt, något pågående, något fortlöpande för att det ska hålla i sig.

För mig har det aldrig handlat om vikt, förutom när jag tvunget skulle gå upp mot en friskare kropp då. Har aldrig haft våg hemma och väger mig väldigt sällan. Det är inget mått jag vill gå efter för det säger liksom inget om hur jag mår, knappt hur jag ser ut heller.
Känsla, klädstorlek och måttband tycker jag är bättre i så fall. Men återigen, man måste hitta din motivation. Vill jag komma i något visst plagg, klara av att genomföra en speciell tävling, orka något visst jag inte mäktar med idag eller helt enkelt ändra livsstil för att må allmänt bättre. För några kommer det vara en resa mot en målvikt. Alla har olika utgångspunkt, olika bagage.

Utan motivation eller mål är det svårt att veta vart man ska Och vilka redskap som behövs för att ta dig dit.

Jag gillar blandad kompott, läsning och massor av inspiration och kunskap så det rinner över, men då kommer man också till det kanske svåra, man måste sålla och välja vad man tror på också.
Enbart med hjälp av kosten kan man komma långt! Men träningen och VILAN är så klart viktig den med. Gör med glädje, så kommer du ännu längre, varför lagom är bäst att börja med. Att inte mäta sig mot andra utan bara utgå ifrån sig själv. Börjar man på "noll" kan man bara gå uppåt från det och då räknas alla framsteg! Sätt inte för stora krav i början, utan glädjs åt varje steg i rätt riktning.

Det är spännande att se hur vi går igång på olika saker. Tyngdlyftning, löpning, extremsporter, pass av olika slag, ute eller inne...

Saker tåls att upprepa innan de fastnar. Bara en sådan sak som att äta för att det råkar finnas hemma, för att man blir bjuden eller ta en två tre extra, bara för art det ändå ligger där på bordet/i skåpet. Istället för att stå tillbaka och känna efter om man faktiskt är sugen, om jag faktiskt vill ha den, just nu. Jag har kommit på mig själv ibland nu med att faktiskt avstå. Jag är inte sugen. Vill faktiskt inte ha, väljer hellre något annat. Det känns för himla bra att göra det valet, för min skull!

Familjen har godis stop nu. På prov fram till jul med tanken att fortsätta. Egentligen baraen onödig onyttig utgift, som egentligen inte smakar så gott och inte heller tillför något. Till jul får vi baka hemmagjort, för vi älskar att baka och vara i köket, men då blir det en gemensam sak av det. (sen trycker man ju inte en påse hemmabakad utan tar lite till en fika stund någon gång).
Hejja familjen!! Tror inte ens vi saknar det, väljer goda frukter och myser på annat sätt istället, jag blir så himla stolt över tjejerna!! (jag har aldrig varit godis fantast ändå).

I alla fall, motivation. Passion. Driv och målmedvetenhet. När jag kommer igång med träningen och väcker känslan i kroppen igen. (jo för ibland kommer livet, orken eller saker emellan, och ibland behöver man skylla på det eller ladda om för nya krafttag). Då följer kosten med på köpet, för mig. Jag blir mindre sugen, jag gör bättre val för mig och mår i stort mycket bättre hela jag.

Jag blir gladare. Starkare. Jag blir mer positiv. Jag får bättre tålamod och sover bättre. Jag blir en bättre förälder och medmänniska. Och det är vars lite av allt positivt som blir och märks även på lång sikt.

Nu börjar det kännas som natt svammel och blir bättre att sluta. Snart är det morgon på riktigt och jag får åka hem. Hoppas celciusen inte stressat igång kroppen för mycket.. Den blev lite senare än vanligt så får se. Sist lyckades jag sova fyra timmar i sträck, sen blev jag väckt och skulle upp ändå... <3 Hhoppas nu på en natt till och då behövs sömnen. Skönt att börja veckan med två pass så är jag halvvägs mot något "bra" ;-) snart jul och annat kul, vad jag än tycker om det så måste man ju ha pengar!!
Trivs i alla fall bara bättre och bättre :-)

Tjingeling

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards