Familia Omnia Mea

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Fristad!

Av Johanna Widoff - 19 oktober 2010 10:36


Ett barn. Två familjer, två hem...

Kärlek ...


Ett barn är en gåva,
de dyraste av allt man får.
Ett barn är en välsignelse
,
ett underverk
.


[[bakgrund: mamma vill bryta upp, träffa andra. Barn 4 mån, Pappa "flyttar" ihop m ny flickvän. Mamma accepterar inte. Konflikter till och från. Barn och pappas sambo trivs bra tillsammans. Mamma arg. Sammarbetssamtal. . . . . . Barn 5½år, stolt storasyster till pappa o sambos dotter. Barn och pappas sambo nära relation. Mamma arg, skriker mm mot pappas sambo, barn hör och ser. Pappas sambo och barn delar intresse, egentid utan lillasyster, utan konflikt...]]



. . .

Lojalitet. Bestämmanderätt. Känslor, tankar, respekt. Egenvärde. Tid, åsikter, gemensamt. Frågor. Konflikt. Vilja - ovilja. Kommunikation, dialog - diskussion.

. . .




BonusMamma; närvarande, ansvarstagande, delaktig, engagerad, kärleksfull, omtänksam, påhittig, förstående... Viktig!

Ifrågasatt, anklagad, smutskastad...





Barn och BonusM; anpassar sig, skapar och bygger sin egen relation utifrån de förutsättningar som givits dem. I en situation som är annorlunda, komplelx och speciell. Gör sitt bästa. Formas, räds och frösöker, brevid och trots andras åsikter, kommentarer och obekväma inverkan. Finner sin väg, sitt sätt att förhålla sig, finner sin plats till varandra...



Öppna konflikter, negativa tankar, kommentarer...

Illvilija, oförståelse och hårda ord, öppet för alla.




En fristad. En plats skyddad från oro, rädsla, andras åsikter. En plats att vara vi, utifrån våra förutsättningar och den relation vi valt att bygga för varandra. En plats fri från bråk och konflikter. En plats att ostört, tryggt, får tycka som vi vill. Där vi delar ett gemensamt  intresse. Där ingen har åsikter om oss eller säger det är fel.

En plats där vi kan vara, bara som vi är.


 

19 maj 2009

Det finns inte ord för den kärleken,

den storheten och skönheten i att vara och att veta.

Det finns inte ord i det oändligt svåra

som det faktiskt innebär att det är så.

Det finns inte ord för självklarheten

i att bara finnas där, att helhjärtat ge

utan att kräva någonting tillbaka.


.     .     .     .     .



Bonusförälder – ”förälder utan barn”


Kort beskrivning:

”Delaktig och närvarande vuxen förebild, delande av ansvar, samsande i vardagen och givare av kärlek, ömhet, omtanke och respekt, även oros bärare under stunder av sjukdom eller annan åkomma. Samt syndabock och hackkyckling vid stunder av konflikt.

Ej berättigad några rättigheter.”




 
 
Angelica

Angelica

19 oktober 2010 19:05

Bra skrivet!

http://InevidljivI.bloggspot.com

Johanna Widoff

19 oktober 2010 22:34

taack så mycket!!

 
malle

malle

20 oktober 2010 00:07

Håller med! Och tycker du är otroligt stark som lyckats ta dig igenom allt :) Har väl själv kanske varit den där bittra mamman, men inte nu.. Pappan blev själv förvånad över att jag inte klagat något på nya bonusmamman. Men det handlar ju helt enkelt om att hon verkar vara en bra, vettig människa! :) (Till skillnad från de tidigare.) Och du verkar ju vara helt underbar med henne också.. så förstår inte mammans reaktion :/

http://maltazar.blogspot.com

Johanna Widoff

20 oktober 2010 16:13

Tack för din fina kommentar:) Jag känner mig stark, jag vet att jag är det!!
Och även om jag inte kan säga att allt jag gjort blivit rätt, så har jag alltid menat väl och tänkt gott!!!...

Jag kan verkligen tänka mig att det är SKIT JOBBIGT när någon annan ska "komma in och ta hand om mitt barn"!! Men det ger en inte rätt att bete sig hur som helst... Skönt om det fungerar hos er, det är verkligen viktigt!! Hoppas det fortsätter bra:)

Tack så jätte mycket! :D

 
malle

malle

20 oktober 2010 21:27

Så lite så :) Har ju följt dig några år (eller ja, det är väl alla år sen ni började ses).. så av vad jag läst kan jag bara konstatera att du verkar ha gjort ditt bästa! :) Mer kan ju ingen göra heller.
Ja, det måste ju vara lättare för dig att förstå nu när du har ett eget barn.. Nä, verkligen inte! Det beror ju mest på hur bonusföräldern är, om den är bra finns det ju ingen anledning att tjafsa om det :) Tack! :)
Är lite nyfiken också.. om jag får fråga.. hur det fungerar hos er.. Samma som förut eller har det blivit bättre?

http://maltazar.blogspot.com

Johanna Widoff

21 oktober 2010 12:51

Roligt att jag kunnat "roa" dig så länge!;) hehe Tack, det gör jag verkligen!!!
Jag har alltid försökt tänka och fundera över hur jag borde/skulle vara "som bäst" och hur jag själv skulle bli bemött! Men det är inte alltid det blir bra heller... =/ Sen är det klart man ibland inte lyckas med det heller "i stundens hetta"..

Hur det fungerar? menar du i hemmet eller relationen till bonusdotterns bioM?...

kram

 
malle

malle

21 oktober 2010 21:03

Ja, det måste ju vara svårt också att veta hur man ska vara som bonusmamma... Att bry sig om, men samtidigt inte "ta över", kan tänka mig att det är en riktigt svår balansgång!
Ja, relationen till hennes biologiska mamma tänkte jag.. Om hon blivit mer accepterande eller så?
kram

http://maltazar.blogspot.com

Johanna Widoff

22 oktober 2010 13:39

Ja den balansgången går man alltid bet på, tyvärr! För vilket håll man än vrider sig så faller man ikläm. =/ Vet det nu än mer säkert efter att ha fått en vän med motsatt problem - för hon bryr sig för lite istället om de barnen...

Kan väl säga som så, att enligt min uppfattning och som jag tror så är det svårt och jobbigt för henne att Daniel och jag har det så bra, tillsammans och att tösen och jag dessutom har en fantastisk relation, till det en gemensam dotter... Och nej, hon kan fortfarande inte acceptera att jag är en, faktiskt, ganska stor och viktig del i tösens liv iom v.v och att jag och sambon delar ansvar över båda barnen.
Tyvärr!!! För jag vill och önskar inget hellre än att det fungerade så pass och vi kom överens alltihop!
Vi står på olika våglängd, olika sidor i våra liv och för mig känns det väldigt frustrerande att inte "nå fram" och inte heller kunna förstå varför det måste vara konflikt och ett problem... Alltså hon kommer alltid att vara mamma, även om jag har en betydande roll...!!!
Svårt, jobbigt och inte alls roligt! För det känns verkligen som att allt man gör bara är fel!!

kram

 
malle

malle

22 oktober 2010 23:07

Ja, jag har ju ingen aning om hur det där kan vara... Men förstår att det måste vara jobbigt! :(
Konstigt att det inte blivit bättre ännu efter alla år... Men det kommer säkert bli bättre, förutom att hon kanske blir van, så blir hon ju även äldre, mognare och klokare.. förhoppningsvis! :)
kram

http://maltazar.blogspot.com

Johanna Widoff

23 oktober 2010 09:37

Ja hoppas kan man... Det har jag gjort, önskat och försökt på flera olika sätt... Men varje gång man hoppas blir besvikelsen nästan större när ingen förändring sker... =/

Hoppas ni får en super fin helg! :D Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Widoff - 22 februari 2017 05:31

Hallå där ute. Jag kan inte sova. Jag vill och tänker så myckey. Här ekar det tyst. Jag saknar att skriva men ibland går luften ur. Motivationen tryter och jag saknar mening. Ja, i perioder är det tungt, mera grått och ingenting går ihop, alls, kan...

Av Johanna Widoff - 18 maj 2016 11:20

  Jag har tappat bort orden och inte skrivit nästan någonting alls på väldigt (för mig) länge. Jag saknar det. Jag älskar att skriva av så många anledningar och det är en av mina drömmar.   Världen är en stressig plats, nya val som ska fattas ö...

Av Johanna Widoff - 26 november 2015 22:41

När mina barn är ledsna, eller har ont, då blöder mitt hjärta. När det känns som att det onda de bär på gör dem tysta och ledsna och berövar dem glädjen som jag önskar dem, då gör det ont i hela mig. När jag känner att de brottas med känslor och t...

Av Johanna Widoff - 16 augusti 2015 23:56

När sommaren är slut och allting börjar om... När ljuset (och värmen falnar, för mörker och svala vindar... Jag välkomnar höstens friska luft, klara färger och varma filtar. (även om det för stunden verkar som att sommaren bestämt sig för att stann...

Av Johanna Widoff - 12 maj 2015 10:59

Alla mammor och bonusmammor, alla halva- och nya familjer. Alla barn med två hem. Alla barn med många vuxna omkring sig. Pappor mammor, extra vuxna, föräldrar, plast, "låtsas" (!?), bonus... Vad vi än kallar oss, så är vi här, där, av någon anledning...

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards