Familia Omnia Mea

Alla inlägg den 25 februari 2011

Av Johanna Widoff - 25 februari 2011 21:16

Mitt älskade lilla hjärta ligger och sover, som en liten ängel och jag blir alldeles varm inombords. Jag ler.

  


Häromdagen plockade Felicia fram en kjol som hon har och tycker mycket om, hon skulle klä på sig den, själv. Hon satte sig på golvet, höll upp den och stoppade in en fot, försökte stoppa in den andra med.. det gick nästan. Hon försökte igen och efter lite bökande kom hon upp på fötter och drog halvt upp kjolen.. men den fastnade på lilla go rumpan .. Mammas duktiga lilla tjej! Som jag är stolt över dig, som jag fashineras över dig och allt som du kan!!


I förmiddags hjälpte hon till när pappa dammsög. :) Det brukar hon vilja göra.. sen! För först talar hon om med rynkad panna och anklagande pekfinger att hon inte är så förtjust i den där låtande saken som far fram på golvet... Sen, då vill hon gärna hålla "munstycket" själv och går runt med det en stund.


Men gullungen har inte varit så pigg idag och innan Daniel åkte till jobbet (började 11 idag) ville hon bara ligga och kura i soffan med mig <3 Pappa ville ha en hej då puss, fick ingen tyckte hon.. Men sen tittar hon upp, rynkar pannan och näsan på det charmigaste sättet, putar med munnen och pekar på läpparna.. Jag ropade på pappa som fick en puss, mamma fick också puss och så gjorde hon sådär bedorande gulligt igen. *blir alldeles varm inombords*


Sen sov Felicia i över två timmar tror jag.. vaknade till en liten stund och somnade om när jag gick in.. Jag passade på att plugga och dona lite, söka lite mer jobb :) Sen var jag hungrig och när jag började i köket vaknade hon och kom upp och kramades med mig<3 Åt inte. =/

Efter en liten stund uppe vill Felicia bara kura i soffan igen och somnar om hos mig. Då ligger vi tillsammans och kurar i soffan och jag snosar på min lilla skatt som inte är en bebis mer. Jag stryker hennes mjuka hår och klappar ömt hennes varma små händer, fötter och håller om henne vamrt och länge.


Min lilla bebis har blivit ett litet barn, hon som så liten växte under mitt hjärta och den välsignade natten när hon kom till oss och jag första gången fick hålla henne i min famn. Vårat storslagna lilla underverk!<3


Idag och igår har Felicia pratat en väldig massa om både det ena och andra. Jag kan inte återge mycket av hennes uttryck, men hon gör sig både förstådd med vad hon vill, berättar och förklarar så att jag blir alldeles paff! Det är så fantastiskt med komunikation och det blir verligen bevisat hur lite själva orden egentligen betyder för innehållet.. Sen finns såklart undantag eftersom ord i vissa sammanhang betyder allt. :)


Vi har en sån massa tok och bus för oss ibland Felicia och jag, det är underbart! Hon är så fantastiskt glad och tillfreds. Det är en härlig känsla att bära, se henne och veta att hon är trygg, älskad och nöjd i livet. Jag hoppas hon får behålla de känslorna långt fram, alltid! Även om alla måste möta motgångar för att utvecklas, sorg för att till fullo uppleva sann glädje.. Allting med motta, eller vad heter det?


Felicia är en riktig liten dock tjej, hon pysslar om, klär av och på, ger dem mat, ger till mig att hålla åt henne eller hjälpa till med någonting.. Hon kör runt dem i små vagnar och det är så sött!! Storasyster har inte alls varit någon dock tjej!


Nu i veckan har hon kommit på en ny "lek".. Hon ska klättra upp över armstödet på soffan och hasa ner med huvudet före i sitsen, skrattar hjärtligt, hasar fram och ner och sedan upp igen. :-) Dem kommer på så tok roliga saker ibland! En annan sak var när hon vände sig där uppe för att kika ner på mig som satt på golvet (klättrade på mig för att ta sig upp:p ) , sträcker händerna för att hålla mina och hasar sig ner mot golvet med huvudet före. Vadå trygghet!? Verkligen veta att jag tar emot henne!! Och vilken kittlande känsla att falla sådär..! Eller? :p


Tiden går så fort! =/

  

  


Ska försöka få en del plugg gjort i helgen, sen har jag lite annat skoj jag tänkt också.. Vi tar dagen som den kommer, får se hur pigga och glada vi är också!


Ska skumma min psy uppg nu och känna efter om den är färdig. Sen ska jag plocka några delar och publicera tänkte jag! :-) Sen natti natti.


Hoppas hjärtebarnet haft en fantastisk födelsedag med många fina paket, god tårta och många skratt, du är värd allt det bästa! Jag saknar dig och längtar tills du är här igen.


Av Johanna Widoff - 25 februari 2011 10:45

Idag är en stor dag, för idag fyller en otroligt viktig, speciell och alldeles fantastisk, go och klok flicka sex år!


En flicka som inte är så liten mer, som till hösten börjar skolan (sexårs) och som redan kan, vet och förstår så mycket.


Den här speciella lilla stora flickan tog mitt hjärta med storm redan från början, sen har kärleken bara vuxit. Det har inte alltid varit lätt, vi har många gånger ifrågasatts och prövats. Men tillsammans har vi funnit våran väg, hittat varandra och knutit våra egna band och byggt en stark relation baserad på oss själva.


Jag delar ansvaret med vördnad och känner stor glädje och enorm tacksamhet inför det storslagna i att dela någons liv som vi gör.

En flicka vars liv jag delat ansvaret över, delat glädje och smärta med. En flicka som jag älskat (och alltid kommer att älska) och uppfostrat och aldrig skulle göra skillnad på mot min egen dotter. Dem är båda lika stora och viktiga i våran familj! Sen fyra månaders ålder har vi delat hem och familj och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan henne.


Jag har vuxit och lärt mig så mycket med henne, utvecklats som person och förälder. Tillsammans har vi upplevt fantastiska äventyr och delat enorm glädje och strålande kärlek.


Vi har delat allt från de första otydliga orden och stapplande första stegen... Från vällingflaska och kladdiga måltider med mat upp till armbågarna, i panna, öron och hår... Från blöjbyten och potträning, huvudfotingar, inskolning på dagis och en massa annat härligt, busigt mys... Plåster omläggning, trösta, blåsa och pussa på slagna knän och pannor... Ro om vid sjukdomar...

Stöttning, uppmuntran, närhet, utveckling, glädje och kärlek!


Till att både prata, förklara, påpeka och fråga, veta, förstå och kunna…

Den här flickan kan sedan ganska länge både alfabetet och alla siffror, kan en hel massa ord på engelska och förstår ännu mer, hela meningar och kan svara på svenska eller ställa motfrågor. Kan skriva alla bokstäver, siffror och ljudar fram ord som hon skriver i brev, små sagor och annat, visst kan det bli lite tokigt ibland, men alldeles förståeligt och klart läsbart! Kan även läsa korta meningar och räkna en del alla redan.


Till att dansande hoppa och springa fram, lära sig cykla, åka skridskor och öva simning tillsammans. Till att kunna äta så bra med bestick, smaka och önska maträtt och hjälpa till att laga och baka. Dela intressen och göra tillsammans. Till att kunna klara nästan allt som hon vill på egen hand. Mästerliga konstverk, stora funderingar om livet, bestämd egen vilja och en härlig gnistrande personlighet, fantastisk omtanke och ett hjärta av guld.

 

Till att bli storasyster och stolt växa och ta hand om ”sin lilla skyddsling” och ögonsten. Med mjuka händer, ofantlig omtanke och stjärngnistrande kärlek dela sin vardag och omgivning med en lillasyster. Som med all den kärlek och glädje det innebär, alla skratt och härligheter, såklart ändå inte alltid är så lätt…

 

Till att i höst börja skola och allt mer stå på egna ben och bli stor. En liten flicka som växer och utvecklas, som fortfarande är barn och ska och behöver få vara det, med all lek, bus och tokigheter som hör till… Trots, sura miner och testande av gränser, egen förmåga, bestämmande rätt och hur man själv klarar flyga livets stundtals stormiga vindar och stilla briser.


Jag ser dig! Jag finns här för dig, jag bryr mig och jag älskar dig! Du är en otrolig liten flicka, jag är stolt över dig! Och jag ser fram emot alla härliga äventyr vi ska göra, alla upplevelser vi kommer dela, varje liten och stor utvecklingsfas och lärdom i livet som jag med iver och glädje vill följa med dig.

Presentation


Öppna ditt hjärta och följ dina drömmar!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards